Τρίτη, 29 Σεπτεμβρίου 2009

Οι φυσαλίδες της σαμπάνιας


Οι φυσαλίδες είναι αυτές που, πέρα από το άφρισμα, δίνουν στη σαμπάνια την χαρακτηριστική γεύση και το άρωμά της, γι' αυτό τα ποτήρια που αυξάνουν τις φυσαλίδες, κάνουν καλύτερη τη γευστική εμπειρία της σαμπάνιας, σύμφωνα με μια νέα γαλλική επιστημονική έρευνα. Είναι η πρώτη στον κόσμο μελέτη που μελέτησε τόσο λεπτομερώς την χημεία των φυσαλίδων και διαπίστωσε ότι στις φυσαλίδες υπάρχουν μέχρι και 30 φορές περισσότερες χημικές ουσίες που βελτιώνουν τη γεύση και το άρωμα, σε σχέση με το υπόλοιπο ποτό.

Η μελέτη, σύμφωνα με το BBC, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό PNAS της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ, έγινε από ομάδα ερευνητών υπό τον φυσικό Ζεράρ Λιζέ-Μπελέ του πανεπιστημίου της Ρενς Σαμπάνιε-Αρντέν της Γαλλίας, και τον χημικό Φιλίπ Σμιτ-Κοπλέν του Ινστιτούτου Οικολογικής Χημείας και Μοριακής Βιοχημείας του Νόιερμπεργκ στη Γερμανία.
Σύμφωνα με τους ειδικούς στα κρασιά, η νέα έρευνα αλλάζει τελείως την κατανόησή μας για το ρόλο των φυσαλίδων στα αφρίζοντα ποτά. Στο παρελθόν, το διοξείδιο του άνθρακα στις φυσαλίδες θεωρείτο ότι απλώς έδινε στο αφρίζον κρασί μια όξινη γεύση κι ένα μικρό μυρμήγκιασμα στη γλώσσα, όμως η νέα μελέτη δείχνει πως ο ρόλος των φυσαλίδων είναι πολύ πιο σημαντικός.
Η νέα έρευνα επίσης αναδεικνύει τη σημασία του ποτηριού της σαμπάνιας και του αφρίζοντος οίνου, το οποίο κατά προτίμηση πρέπει να είναι ραβδωτό, καθώς έτσι ενθαρρύνει την εμφάνιση περισσότερων φυσαλίδων. Καθώς η σαμπάνια χύνεται στο ποτήρι, οι μυριάδες ανερχόμενες προς την επιφάνεια φυσαλίδες σπάνε και εκπέμπουν πάνω από την επιφάνεια του ποτού μια πληθώρα μικροσκοπικών σταγόνων, με την μορφή αεροζόλης, που δίνουν την χαρακτηριστική γεύση και το διακριτικό άρωμα στο ποτό.
Ο δρ Λιζέ-Μπελέ παραδέχτηκε ότι είχε "ψύχωση" με τις φυσαλίδες σε όλη τη ζωή του. Χρησιμοποίησε ένα πολύ υψηλής ανάλυσης φασματόμετρο μάζας για να μελετήσει λεπτομερώς την χημική σύνθεση των μικροσκοπικών σωματιδίων που πετάγονται από το αφρίζον κρασί και τη σαμπάνια με την μορφή φυσαλίδων, μέσα στις οποίες υπάρχουν, όπως διαπίστωσε, εκατοντάδες διαφορετικές χημικές ουσίες.
Σε επόμενο βήμα της έρευνας, θα συγκρίνει τα χημικά δεδομένα των φυσαλίδων με τις υποκειμενικές γευστικές εμπειρίες των δοκιμαστών οίνων και σαμπάνιας, για να ανακαλύψει τις ακριβείς ουσίες μέσα στις φυσαλίδες που δίνουν την καλύτερη δυνατή γευστική εμπειρία, ώστε να αποκτήσουν οι σαμπάνιες και οι αφρίζοντες ακόμα καλύτερη γεύση.

Στη Θεσσαλονίκη ανεβαίνει το αφιέρωμα «Σινεμά στο πιάτο»

Το γαστρο-σινεφίλ αφιέρωμα «Σινεμά στο Πιάτο» φιλοξενείται τον Οκτώβριο για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη. Σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το αφιέρωμα κάνει πρεμιέρα 9 Οκτωβρίου με την ταινία «The Young Victoria».

Η ΣΠΑΡΕΤΖΑ ΒΡΑΝΑ ΣΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ

Απεβίωσε τα ξημερώματα, σε ηλικία 81 ετών, η δημοφιλής ηθοποιός Σπεράντζα Βρανά. Η Ελπίδα Χωματιανού, όπως ήταν το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε στο Μεσολόγγι στις 6 Φεβρουαρίου του 1932.

Εκανε το ντεμπούτο της το 1948 στο θέατρο και δύο χρόνια αργότερα εμφανίστηκε στον κινηματογράφο, στην ταινία της Φίνος Φιλμ, «Έλα Στο Θείο».
Χαρακτηριστικοί ήταν οι ρόλοι της στις ταινίες: «Η Ωραία των Αθηνών», «Γλέντι», «Λεφτά κι Αγάπη», «Η Κάλπικη Λίρα».
Εγραψε αρκετά βιβλία με σπουδαιότερο το αυτοβιογραφικό "Τολμώ".

Οταν η Ελλάδα έγινε μόδα







Η έκθεση «Οταν η Ελλάδα έγινε μόδα. Η γέννηση του νεοκλασικισμού στη γαλλική τέχνη. Αριστουργήματα από το Μουσείο του Λούβρου» εγκαινιάστηκε χθες στην Εθνική Πινακοθήκη.

Μεταφράζοντας ελεύθερα το -δύσκολο να αποδοθεί πιστά- γαλλικό τίτλο «Le gout a la grecque», η έκθεση που οργανώθηκε για πρώτη φορά στη Μαδρίτη και στη Λισαβόνα ανασυγκροτήθηκε, εμπλουτίστηκε και προσαρμόστηκε για την παρουσίασή της στην Αθήνα.
Είναι αφιερωμένη στη μεγάλη στροφή που παρατηρείται στις γαλλικές τέχνες και τα γράμματα προς την Ελληνική Αρχαιότητα, κατά το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα.
Οπως αναφέρει ο πρόεδρος και γενικός διευθυντής του Μουσείου του Λούβρου, Henri Loyrette, «η έκθεση μαρτυρεί για όλα όσα η Ευρώπη και ιδιαίτερα η Γαλλία, οφείλουν στην Ελλάδα, λίκνο του Δυτικού πολιτισμού... και σηματοδοτεί έναν νέο σταθμό στην ήδη προχωρημένη συνεργασία της Ελλάδας και του Μουσείου του Λούβρου… που πρόκειται να αποδώσει και άλλους καρπούς με τη μεγάλη έκθεση που θα γίνει σε δύο χρόνια και θα είναι αφιερωμένη στο Μέγα Αλέξανδρο».
Σπάνια αριστουργήματα
Τα εκθέματα είναι σπάνια αριστουργήματα -προερχόμενα κυρίως από το Μουσείο του Λούβρου-, ανάμεσα στα οποία συναντάμε έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, ταπισερί, σχέδια και χαρακτικά, καθώς και έπιπλα αλλά και διάφορα πολύτιμα αντικείμενα, όπως κηροπήγια, σκεύη σερβιρίσματος, βάζα, ταμπακιέρες, ρολόγια.
Ο χρονικός εκθεσιακός ορίζοντας καλύπτει την τελευταία περίοδο της βασιλείας του Λουδοβίκου ΧV, όπου τοποθετείται η μετάβαση από την τέχνη του ροκοκό -με τον έντονο διακοσμητικό χαρακτήρα- σε μία κλασικίζουσα καλλιτεχνική τάση, που εμπνέεται από την ελληνική αρχαιότητα.
Το εκθεσιακό υλικό οργανώνεται σε ενότητες που αντιστοιχούν στις καλλιτεχνικές προτιμήσεις διακεκριμένων εκπροσώπων της υψηλής κοινωνίας της εποχής, η οποία καλλιέργησε τη νέα καλαισθησία «le gout a la grecque».
Οι ανασκαφές στη Νότια Ιταλία, το συνακόλουθο ενδιαφέρον για μια περισσότερο συστηματική προσέγγιση και ταξινόμηση του ανασκαφικού υλικού και της τέχνης της αρχαιότητας και η πνευματική ατμόσφαιρα του Διαφωτισμού είναι ορισμένοι παράγοντες που συνέβαλαν στη διαμόρφωση της νέας αυτής καλλιτεχνικής τάσης.

«Το gout a la grecque, η νέα μόδα της Ελλάδας, δεν είναι στην πραγματικότητα αμιγώς ελληνική, αφού και η διαμεσολάβηση της Ρώμης εκλαμβάνεται ως κλασική.
Στη συνείδηση όμως των Γάλλων της εποχής η Ελλάδα είναι το σημείο αναφοράς. Ζωγραφική, γλυπτική, αρχιτεκτονική αλλά και ο διάκοσμος της καθημερινής ζωής, έπιπλα, αντικείμενα, μικροτεχνία, κομμωτική, ένδυμα και μόδα, υποτάσσονται στο νέο συρμό.
Η αυστηρή γραμμή αντικαθιστά την παιγνιώδη καμπύλη του ροκοκό, δωρικός, ιωνικός και κορινθιακός ρυθμός δανείζουν τα στοιχεία τους στην αρχιτεκτονική και το διάκοσμο, που κατακλύζεται από μαιάνδρους, ανθέμια, βουκράνια και δάφνινα στεφάνια. Η ελληνική μυθολογία και ιδιαίτερα ο κύκλος του Διονύσου, εμπνέουν για άλλη μια φορά ζωγράφους, γλύπτες και διακοσμητές.
Αυτό το πολύπτυχο, πολύμορφο και συναρπαστικό φαινόμενο, που γράφει το προοίμιο του ευρωπαϊκού νεοκλασικισμού, παρουσιάζει η έκθεση που συνδιοργανώνουμε με το Μουσείο του Λούβρου», σημειώνει, μεταξύ άλλων, η Ομότιμη Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης και διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα.
Αποφασιστική συμβολή
Στη διοργάνωση της έκθεσης συνέβαλε αποφασιστικά και ο Πρέσβης της Γαλλίας στην Ελλάδα, Chrisophe Farnaud.
Μέχρι τις 11 Ιανουαρίου, λοιπόν, η Εθνική Πινακοθήκη (Βασιλέως Κωνσταντίνου 150) «ντυμένη» στα χρώματα της εποχής, γαλάζιο, ζωηρό πράσινο και κοραλλί, θα φιλοξενεί τους θησαυρούς που θα μας μεταφέρουν μέσα από έναν ανάπλου ιστορικού χρόνου δυόμισι αιώνων, στα σαλόνια των Βερσαλλιών και των ανακτόρων της παρισινής αριστοκρατίας.
Αναρτήθηκε από Ναυτεμπορική