Κυριακή, 28 Φεβρουαρίου 2010

Γιον Φόσε: «Και δεν θα χωρίσουμε ποτέ»,

Η Αστική, μη κερδοσκοπική εταιρεία «Έβδομη Θύρα» και το «Θέατρο του Μαρτίου», παρουσιάζουν στο Bios για πρώτη φορά στην Αθήνα, από τη Δευτέρα 8 Μαρτίου, το έργο του σύγχρονου Νορβηγού συγγραφέα, Γιον Φόσε: «Και δεν θα χωρίσουμε ποτέ», σε μετάφραση του Ανδρέα Στάικου και της Ειρήνης Τσολακέλλη και σε σκηνοθεσία του Θωδ Εσπίριτου.




«Και δε θα χωρίσουμε ποτέ», λέει η πρωταγωνίστρια του ομότιτλου έργου. Και μιλά, αφού έχει ήδη χωρίσει από το σύντροφό της, σύζυγο ή εραστή, δεν έχει σημασία! Έχει χωρίσει προ πολλού ή θα χωρίσει στο μέλλον, πάλι δεν έχει σημασία! Σημασία έχει, ότι δε θα χωρίσει ποτέ… Ό, τι έχει βιωθεί, δεν ξεγράφεται. Αναβιώνεις το υπόλοιπο της ύπαρξης, βασανιστικά και λυτρωτικά. Είτε με την ισχύ της ανάμνησης, είτε με την εμμονή του φαντάσματος, είτε με την επίκληση της επανάληψης. Ένας δείπνος, μυστικός και κλειστός, μεταξύ φαντασμάτων, ένας δείπνος ύμνος στο ανεξίτηλο πέρασμα των παλαιών ερώτων. Στον πόλεμο των δύο φύλων, το μίσος αλλάζει σε αδυσώπητη τρυφερότητα. Παίζουν: Αντωνία Γιαννούλη, Νάντια Καβουλάκου, Δημήτρης Πλειώνης



Πληροφορίες: Bios, Πειραιώς 84 Γκάζι, τηλ. 210-3425335, διάρκεια: 80 λεπτά, κάθε Δευτέρα, Τρίτη και Τετάρτη ως τις 28 Απριλίου.

«Χρυσόθεμις»


Από τις 2 Μαρτίου στο θέατρο “Altera Pars” θα παρουσιάζεται το έργο του Γιάννη Ρίτσου, «Χρυσόθεμις» σε σκηνοθεσία Ιάκωβου Δρόσου. Ο Ρίτσος, ξεκίνησε να γράφει το έργο στη Γυάρο το Μάιο του 1967, το συνέχισε στη Λέρο και το ολοκλήρωσε στη Σάμο, τον Ιούλιο του 1970.




Σε πρώτο επίπεδο, είναι μια αναφορά στη δυναστεία των Ατρειδών, μέσα από τη ματιά μιας γυναίκας. Η Χρυσόθεμις, η κόρη του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας, αφηγείται τα γεγονότα χωρίς χρονολογική σειρά, εστιάζοντας στη δική της ζωή και στα δικά της συναισθήματα. Μια γυναίκα μόνη, απομονωμένη και κυρίως θεατής όλων αυτών των τραγικών συμβάντων, τα οποία μπορεί να έγιναν τότε, ίσως όμως να συνέβησαν και στη διάρκεια των δύο Μεγάλων Πολέμων, ή στον Εμφύλιο ή στην περίοδο της δικτατορίας. Η Χρυσόθεμις είναι ένα ποιητικό κείμενο, συγκινησιακό, υπόγεια ερωτικό και καθαρά πολιτικό. Η παράσταση, είχε παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο πλαίσιο του αφιερώματος για τον ποιητή, τον περασμένο Οκτώβριο στο θέατρο «Έναστρον».



Τον πρωταγωνιστικό ρόλο ερμηνεύει η ηθοποιός Ελένη Φίλιππα, η οποία πλαισιώνεται από τη νεαρή χορεύτρια Βαλεντίνη Βεργοπούλου.



Πληροφορίες: Θέατρο Altera Pars, Μεγ. Αλεξάνδρου 123, Κεραμεικός, τηλ. 210-3410011, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, έως τις 30 Μαρτίου.

ΑΓΩΝΑΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΔΙΟΔΙΩΝ

Η Επιτροπή Αγώνα κατά των διοδίων Αιγινίου,συμμετέχουμε στη σύσκεψη φορέων υπό τον κ.Ρέππα,που κλείστηκε μετά από αίτημα μας προς τους βουλευτές τους νομού.
Αιτήματά μας:1.Ακύρωση λειτουργίας διοδίων Αιγινίου 2.Άνοιγμα Τεμπών πριν το Πάσχα.Ο αγώνας συνεχίζεται!!

Θεόδωρος Γ. Σιαμάγκας


ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΣ ΕΓΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ΣΉΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Εκδόσεις ΜΑΤΙ ΚΑΤΕΡΙΝΗ και σε όλα τα βιβλιοπωλεία της Ελλάδας
 Συγγραφέας Θεόδωρος Γ. Σιαμάγκας

Ο μεσημεριανός ύπνος βελτιώνει (και) την ικανότητα μάθησης

Εκτός από τη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος, ο μεσημεριανός ύπνος βελτιώνει αισθητά και την ικανότητα μάθησης, επιβεβαιώνουν τα τελευταία πειράματα. Οι ερευνητές υπολογίζουν μάλιστα ότι 90 με 100 λεπτά σιέστας είναι το ιδανικό για την αναζωογόνησης της μνήμης.




Όπως αναφέρει το περιοδικό Economist, o Δρ Μάθιου Ουόκερ στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ εστιάστηκε στη λεγόμενη επεισοδιακή μνήμη, η οποία αφορά την απομνημόνευση συγκεκριμένων γεγονότων, σε αντιδιαστολή με τη διαδικαστική μνήμη, η οποία αφορά μαθημένες δεξιότητες όπως η οδήγηση ενός αυτοκινήτου.



Στην έρευνα του Δρ Ουόκερ συμμετείχαν 39 εθελοντές, οι οποίοι πήραν μέρος σε δύο συνεδρίες απομνημόνευσης, μία το μεσημέρι και μία στις 6 το απόγευμα, και προσπάθησαν να απομνημονεύσουν 100 συνδυασμούς εικόνων και λέξεων.



Οι μισοί από τους εθελοντές έμειναν άυπνοι μεταξύ των δύο συνεδριών, ενώ οι υπόλοιποι είχαν την ευκαιρία να κοιμηθούν ενδιάμεσα περίπου 100 λεπτά.



Η ομάδα που είχε κοιμηθεί το μεσημέρι παρουσίασε σημαντικά υψηλότερες επιδόσεις, ανακοίνωσαν οι ερευνητές στο ετήσιο συνέδριο της Αμερικανικής Ένωσης για την Πρόοδο της Επιστήμης.



Μεταφέροντας αναμνήσεις



Προηγούμενες μελέτες είχαν καταδείξει ότι ο ύπνος γενικά παίζει σημαντικό ρόλο στην εδραίωση αναμνήσεων που έχουν ήδη σχηματιστεί στον εγκέφαλο. Με άλλα λόγια, η στέρηση ύπνου ίσως μας κάνει να ξεχνάμε πράγματα που μόλις είχαμε μάθει.



Η νέα έρευνα δείχνει ότι ο μεσημεριανός ύπνος επιτελεί μια επιπλέον λειτουργία, να προετοιμάζει τον εγκέφαλο για τη δημιουργία καινούργιων αναμνήσεων. Δείχνει, δηλαδή, ότι η στέρηση ύπνου ίσως μας εμποδίζει εξαρχής να απομνημονεύσουμε νέες πληροφορίες.



Οι επιστήμονες πιστεύουν σήμερα ότι οι επεισοδιακές αναμνήσεις αποθηκεύονται προσωρινά σε μια κεντρική περιοχή του εγκεφάλου που ονομάζεται ιππόκαμπος. Προκειμένου να εδραιωθούν και να αποκτήσουν μόνιμο χαρακτήρα, οι προσωρινές αναμνήσεις που βρίσκονται στον ιππόκαμπο πρέπει να μεταφερθούν στον προμετωπιαίο φλοιό.



Προηγούμενες μελέτες που βασίζονταν σε ηλεκτροεγκεφαλογραφήματα είχαν δείξει ότι η μεταφορά αναμνήσεων από τον ιππόκαμπο στον προμετωπιαίο φλοιό συνδέεται χρονικά με το λεγόμενο Στάδιο 2 του ανθρώπινου ύπνου.



Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η ιδανική σιέστα διαρκεί 90 έως 100 λεπτά: Τα πρώτα 30 λεπτά αντιστοιχούν σε έναν ελαφρύ ύπνο που βελτιώνει τις κινητικές λειτουργίες, ενώ τα επόμενα 30 λεπτά αντιστοιχούν στο αναζωογονητικό Στάδιο 2. Ακολουθούν 60-90 λεπτά ύπνου REM, φάση κατά τη οποία εκδηλώνονται τα όνειρα.



Στη φάση REM πιστεύεται ότι ο εγκέφαλος συνδέει τις φρέσκες αναμνήσεις με τις παλαιότερες, τις εντάσσει δηλαδή στο πλαίσιο της εμπειρίας.



Τα οφέλη που προσφέρει αυτός ο σύντομος μεσημεριανός ύπνος όχι μόνο είναι αισθητά, αλλά είναι και συγκρίσιμα με τα οφέλη από έναν πλήρη νυχτερινό ύπνο, επισημαίνει ο Δρ Ουόκερ.



Η έρευνά του έρχεται εξάλλου να προστεθεί σε παλαιότερες μελέτες που έδειχναν ότι η σιέστα μειώνει τον κίνδυνο θανάτου από καρδιαγγειακά νοσήματα.



Newsroom ΔΟΛ

Πλήθος εκδηλώσεων και τον Μάρτιο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών


το πρόγραμμα




* 1-2 Μαρτίου έρχονται οι Solisti Veneti για δύο συνεχόμενες βραδιές με διαφορετικό πρόγραμμα, στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης. Η πρώτη συναυλία περιλαμβάνει το Κοντσέρτο σε σολ ελάσσονα, έργο 5, αρ.ΙΙ του Τομάσο Τζιοβάνι Αλμπινόνι, το Κοντσέρτο αρ.9 για βιολί και έγχορδα (από το έργο 3, “L’estro armonico”) και δύο άριες του Αντόνιο Βιβάλντι, δύο άριες του Γκέοργκ Φρίντριχ Χαίντελ, μία άρια του Φερντινάντο Μπερτόνι, τις Παραλλαγές για κλαρινέτο και έγχορδα πάνω σε θέματα από τα έργα Mose in Egitto και La donna del lago του Τζοακίνο Ροσίνι και τέλος το Simpatici ricordi della Traviata του Αντονίνο Πασκούλι.



Στη δεύτερη συναυλία το διάσημο σύνολο θα παρουσιάσει το Κοντσέρτο σε ρε ελάσσονα έργο 9, αρ.2 για όμποε και ορχήστρα του Αλμπινόνι, τα Κοντσέρτα σε ρε μείζονα για μαντολίνο και ορχήστρα, RV 93 και αρ.2 για δύο βιολιά, βιολοντσέλο και ορχήστρα (από το έργο 3 'L’estro armonico') και το Stabat Mater για μέτζο σοπράνο και ορχήστρα του Αντόνιο Βιβάλντι, το Κοντσέρτο σε λα μείζονα για βιολοντσέλο και ορχήστρα του Τζιουζέπε Ταρτίνι καθώς και το Κοντσέρτο σε λα μείζονα για κοντραμπάσο και έγχορδα του Ντομένικο Ντραγκονέτι και τις παραλλαγές, έργο 10 πάνω στο «Καρναβάλι της Βενετίας», για βιολί και έγχορδα του Νικολό Παγκανίνι.



Σολίστ στο τραγούδι και τις δύο βραδιές θα είναι η διακεκριμένη Ελληνίδα μέτζο σοπράνο Μαρίτα Παπαρίζου. Η συναυλία θα συνοδεύεται από ελληνικούς υπέρτιτλους.



* Στις 13 Μαρτίου παρουσιάζεται σε δραματοποιημένη μορφή το ορατόριο του Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ, «Θεοδώρα». Ο Γιώργος Πέτρου διευθύνει την Καμεράτα, Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής (με όργανα εποχής) και ο Πάρις Μέξης υπογράφει τη σκηνοθετική και εικαστική επιμέλεια του αριστουργήματος του Χαίντελ. Η διανομή είναι διεθνής: τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Θεοδώρας ερμηνεύει η εξαιρετική ιταλίδα ερμηνεύτρια του μπαρόκ Eμανουέλα Γκάλι. Η διανομή συνεχίζεται με την Κριστίνα Χάμαρστρεμ στο ρόλο της Διδύμου, την Ειρήνη Καραγιάννη ως Ειρήνη, τον Τζέισον Νταρνέλ ως Σεπτίμιο και τον Γιάννη Γιαννίση στο ρόλο του Ουάλη. Συμμετέχει επίσης η Μεικτή Δημοτική Χορωδία Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Σταύρου Μπερή. Την κατασκευή και την επιμέλεια του σκηνογραφικού υλικού έχει αναλάβει η Βίκυ Ρουμπέκα. Για την κατανόηση του λόγου, θα υπάρχουν ελληνικοί υπέρτιτλοι.



* Στις 17,18, 19 Μαρτίου θα εμφανιστεί στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη το Συγκρότημα σύγχρονου χορού Σίνταρ Λέικ, από τη Νέα Υόρκη. Θα παρουσιάσει τα έργα «Sunday, again» του Τζο Στρόμγκρεν σε μουσική του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, «Ten Duets on a theme of Rescue» του Κρίσταλ Πάιτ σε μουσική του Κλιφ Μαρτίνεζ και «Decadance» του Οχάντ Ναχαρί.



* Στις 22 & 23 Μαρτίου θα εμφανιστεί η Ορχήστρα του Φεστιβάλ της Βουδαπέστης, με ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει τις Συμφωνίες αρ. 4 , 7, 6 και 9 του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν. Συμπράττουν η Χορωδία της ΕΡΤ & η Χορωδία «Μακεδονία» υπό τη διεύθυνση του Αντώνη Κοντογεωργίου. Συμμετέχουν οι σολίστ: Μυρτώ Παπαθανασίου (σοπράνο), Κέλυ Ο'Κόνορ(μέτζο σοπράνο), Γιόρμα Σιλβάστι (τενόρος) και Κρίστιν Σίγκμουντσον (μπάσος).



Στις 27 Μαρτίου έρχεται ο Γιούρι Μπασμέτ, «η πρώτη βιόλα στον κόσμο» που ήχησε στις 20 Μαρτίου του 1991 για πρώτη φορά στην Αίθουσα των Φίλων της Μουσικής, αλλάζοντας το τοπίο της πολιτιστικής ζωής στη χώρα μας. Ο Μπασμέτ επιστρέφει αυτή τη φορά με το περίφημο σύνολο «Σολίστ της Μόσχας».



Η Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης θα τον υποδεχθεί για μια μοναδική συναυλία με τα έργα: Ντιβερτιμέντο για έγχορδα και ορχήστρα του Μπέλα Μπάρτοκ, Κουαρτέτο αρ. 13 για βιόλα και έγχορδα, έργο αρ. 138 του Ντμίτρι Σοστακόβιτς, Σονάτα arpeggione σε λα ελάσσονα (μεταγραφή για βιόλα και έγχορδα) του Φραντς Σούμπερτ και Σερενάτα για έγχορδα του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι.



Τέλος, στο πλαίσιο της Σειράς Rising Stars έχουν προγραμματιστεί ρεσιτάλ πιάνου της Αλμπα Βεντούρα (10/3) και συναυλία του Κουαρτέτου Barbirolli (17/3).



Newsroom ΔΟΛ