Τρίτη, 4 Μαΐου 2010

Ο Καβάφης στον καθημερινό λόγο

Ο Καβάφης στον καθημερινό λόγο

Πολλές εκφράσεις από αυτές που χρησιμοποιούμε στον καθημερινό μας λόγο προέρχονται από την ελληνική γραμματεία. Τα έργα που τροφοδότησαν περισσότερο από όλα τα άλλα την καθημερινή γλώσσα είναι –αν δεν κάνω λάθος– τα ομηρικά έπη («άχθος αρούρης», «παρά θιν’ αλός», «έπεα πτερόεντα», «πνέω μένεα» κ.ά.) και τα ευαγγέλια («άρον, άρον», «βρώμα και δυσωδία», «μη μου άπτου» κ.ά.).
Ωστόσο, από την περιοχή της νεοελληνικής λογοτεχνίας το έργο που κυρίως «πέρασε» εκφράσεις στην καθημερινή γλώσσα (κυρίως τη γραπτή) είναι τα ποιήματα του Καβάφη.
Φαντάζομαι ότι αρχικά, οι λόγιοι (δημοσιογράφοι;) παρέθεταν στα κείμενά τους τέτοιες εκφράσεις-στίχους με αναφορά στον ποιητή , αλλά σιγά – σιγά, μετά την επιτυχία της ποίησης του Καβάφη, έγιναν τόσο γνωστές που η αναφορά αυτή περίττευε. Για κάποιες από αυτές βέβαια γίνεται ακόμη αναφορά στην προέλευσή τους, κάποιες άλλες χρησιμοποιούνται εντός εισαγωγικών για να δηλώσουν ότι πρόκειται για παράθεμα. Άλλες φορές είναι περιττά και η παραπομπή και τα εισαγωγικά. Κάποιες εκφράσεις έγιναν κοινές και χρησιμοποιούνται χωρίς ο χρήστης τους να γνωρίζει πια την καβαφική τους προέλευση. Για παράδειγμα, πόσοι από αυτούς που λένε ότι «φυλάνε Θερμοπύλες» ξέρουν ότι αυτή η έκφραση προέρχεται από ένα ποίημα του Καβάφη;

Με μία πρόχειρη αναδρομή στα ποιήματα του Καβάφη, συγκέντρωσα τέτοιες –λιγότερο ή περισσότερο γνωστές– εκφράσεις:

1. Αποχαιρέτα την, την Αλεξάνδρεια που χάνεις
Από το ποίημα: Απολείπειν ο θεός Αντώνιον
Χρησιμοποιείται όταν ζητείται από κάποιον να παραιτηθεί οριστικά από μία προσδοκία ή, κυρίως, να αποδεχθεί οριστικά την απώλεια ενός προνομίου ή το τέλος μιας ευτυχισμένης περιόδου.
Παράδειγμα: «Αναρωτιέται όμως μήπως το φιλελεύθερο «καθαρτήριο» δώσει ευκαιρία για τη διάσωση της πολιτικής πριν συνθλιβεί εντελώς από την οικονομία. Ένα είδος δημιουργικής καταστροφής, ας πούμε. …κι αποχαιρέτα την Αλεξάνδρεια που χάνεις» (Καθημερινή, 24/6/2001)

2. Σαν έτοιμος από καιρό (ή και: σαν θαρραλέος)
Από το ποίημα: Απολείπειν ο θεός Αντώνιον
Χρησιμοποιείται όταν κάποιος λειτούργησε πολύ καλά σε κάποια δεδομένη στιγμή, σαν να είχε προετοιμαστεί από πριν για το σκοπό αυτό.
Παράδειγμα: «Σαν έτοιμος από καιρό, ο τριαντατριάχρονος Λερ στόχευσε το παγκόσμιο κοινό εξασφαλίζοντας μεταφράσεις του βιβλίου του σε Αγγλία, Αμερική, Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία, Ισλανδία, Σουηδία, Νορβηγία και αλλού» (Το Βήμα, 17/9/2006)

3. Σαν βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη, να εύχεσαι να ’ναι μακρύς ο δρόμος
Από το ποίημα: Ιθάκη
Χρησιμοποιείται σαν παροιμία πια, για να τονιστεί ότι αξία δεν έχει μόνο η άφιξη στον προορισμό αλλά και το ταξίδι από μόνο του ή με ευρύτερη έννοια ότι δεν έχει μόνο αξία η επίτευξη ενός στόχου αλλά και η διαδικασία επίτευξής του.

4. Είναι οι προσπάθειές μας των συφοριασμένων (ή: σαν των Τρώων)
Από το ποίημα: Τρώες
Χρησιμοποιείται για να χαρακτηρίσει προσπάθειες καταδικασμένες να αποτύχουν.
Παράδειγμα: «Οι εθνικά φρονούντες απέρριψαν την ιδέα να είναι εφέτος η Τουρκία τιμώμενη χώρα στην 3η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης. Όπως εξάλλου και οι ελληνικές προξενικές αρχές της Γερμανίας απέρριψαν στυφά την κολακευτική πρόταση του εξαιρετικού Μουσείου Τέχνης της Βόννης να συμβάλουν στην οργάνωση μιας κοινής έκθεσης ελλήνων και τούρκων καλλιτεχνών. Αλλά είναι οι προσπάθειές τους σαν εκείνες των συφοριασμένων Τρώων. (…) Λίγες μόνον ημέρες πριν από τα μεθαυριανά επίσημα εγκαίνια της 58ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου της Φραγκφούρτης, ο τούρκος υπουργός Πολιτισμού Ατίλα Κοτς συνυπέγραψε με τη διεύθυνση της έκθεσης το συμβόλαιο, βάσει του οποίου η Τουρκία θα είναι τιμώμενη χώρα το 2008» (Το Βήμα, 1-10-2006)

5. Ο ένδοξός μας Βυζαντινισμός
Από το ποίημα: Στην εκκλησία
Χρησιμοποιείται ως συνώνυμο της λέξης «Βυζάντιο», συχνότατα ειρωνικά.
Παράδειγμα: «Σήμερα επιστρέφοντας άκουγα Χειμερινούς Κολυμβητές και θυμήθηκα ένδοξες εποχές… τον ένδοξό μας βυζαντινισμό…» (Από σχόλιο σε blog)

6. Ηχηρά παρόμοια
Από το ποίημα: Από την σχολήν του περιωνύμου φιλοσόφου
Χρησιμοποιείται όταν γίνεται αναφορά σε μεγάλες ιδέες, στομφώδεις λέξεις, συχνά ως συνώνυμο του «κούφια λόγια».
Παράδειγμα: «Τους επιτρέπουμε να θορυβούν πάνω απ’ το κεφάλι μας ωρυόμενοι για «αγώνα», «συνεργασία», «διεκδικήσεις» και άλλα ηχηρά παρόμοια και εγκλωβιζόμαστε στις εξειδικευμένες ανάγκες μας, σαν να είναι αυτές που μας προσδιορίζουν ως προσωπικότητες» (Άρθρο από το Disabled.gr)

7. Και οι τρεις τους (ή δυο τους) βλάπτουν τη Συρία το ίδιο (ή εξίσου)
Από το ποίημα: Ας φρόντιζαν
Χρησιμοποιείται στην περίπτωση που οι λύσεις ενός προβλήματος είναι εξίσου κακές αλλά επιλέγεται αναγκαστικά κάποια από αυτές.
Παράδειγμα: «Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός ανένταχτων αριστερών, τους οποίους μια συνεπής και ανοιχτή στην κοινωνία αριστερή πρόταση θα κινητοποιούσε πολύ πέρα από την λειτουργία τους ως ψηφοφόρων κάποιου κόμματος ανάλογα με την συγκυρία ή την αναζήτηση του λιγότερο κακού και με την πεποίθηση ότι όλοι βλάπτουν την Συρία το ίδιο» (Εποχή, 19/12/2004)

8. Και τώρα τι θα γίνουμε χωρίς βαρβάρους;
Από το ποίημα: Περιμένοντας τους βαρβάρους
Χρησιμοποιείται όταν αναμένεται ή εικάζεται κάποια κακή εξέλιξη, η οποία εντέλει δεν πραγματοποιείται, αφήνοντας τρόπον τινά σε αμηχανία όσους την ανέμεναν.
Παράδειγμα: «Και τώρα τι θα γίνουμε χωρίς βαρβάρους; Από τη στιγμή που το Συνταγματικό Δικαστήριο της Τουρκίας έθεσε εκτός νόμου το μεγαλύτερο και δημοφιλέστερο κόμμα της χώρας, οι κατ’ επάγγελμα εγχώριοι κινδυνολόγοι βρίσκονται σε εμφανή σύγχυση» (Ελευθεροτυπία, 24/1/1998)

9. Φυλάμε Θερμοπύλες
Από το ποίημα: Θερμοπύλες
Χρησιμοποιείται ως αναφορά σε σταθερή προσήλωση στην υπεράσπιση ενός (εθνικού συνήθως) ιδανικού. Ολόκληρο το δίστιχο με το οποίο ξεκινά το ποίημα κοσμεί πολλά στρατόπεδα στην Ελλάδα.
Παράδειγμα: «Στη χώρα μας είμαστε γεμάτοι ακριτικές περιοχές και είμαστε έτοιμοι πάντοτε να φυλάμε Θερμοπύλες, παντού, σε όλη τη Χώρα, τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός» (Μακεδονικό Πρακτορείο, 15/11/1998)

10. Το μεγάλο «ναι» ή το μεγάλο «όχι»
Από το ποίημα: Che fece… Il gran rifiuto
Χρησιμοποιείται στις περιπτώσεις που πρέπει να δοθεί σαφής απάντηση σε ένα κρίσιμο ζήτημα.
Παράδειγμα: «Είναι απαραίτητο όλοι μας να σταθμίσουμε νηφάλια τις ποικίλες παραμέτρους του προβλήματος, πριν πούμε το μεγάλο ναι ή το μεγάλο όχι στο σχέδιο Ανάν» (Τα Νέα, 6/4/2006)

11. Είναι κι αυτή μιας στάσις. Νοιώθεται.
Από το ποίημα: Aλέξανδρος Φιλίππου και οι Έλληνες πλην Λακεδαιμονίων—
Χρησιμοποιείται για να δηλωθεί ειρωνεία απέναντι σε μία στάση με την οποία ο συγγραφέας/ομιλητής διαφωνεί αλλά δεν θέλει να ασχοληθεί ιδιαίτερα.
Παράδειγμα:«Κακός ο νόμος; Δεν είπα ότι μου αρέσει. Αλλά ας μου πεί κάποιος κάτι καλύτερο από αυτόν - γιατί δε νομίζω ότι η κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής αποτελεί πλέον ” μια κάποια λύσις” . Εκτός και αν δεν μας απασχολεί να προτείνουμε κάτι παρά μόνον να αντιδράσουμε σε κάτι. Είναι και αυτή μια στάσις. Νοιώθεται.» (Από συζήτηση σε φόρουμ)

Πέρα από αυτές τις παγιωμένες πια εκφράσεις, σπανιότερα έχω διαβάσει σε διάφορα κείμενα εκφράσεις καβαφικής προέλευσης, που όμως δεν έχουν γίνει ακόμη ευρέως γνωστές, αν και δεν αποκλείεται αυτό να συμβεί στο μέλλον:
Ένας blogger γράφει ότι τα blogs είναι η παρηγοριά αυτών που έχουν πολλές «κουβέντες στοιβαγμένες μέσα τους», μία φράση από το ποίημα «Ηγεμών εκ Δυτικής Λιβύης».
Όταν θέλουν να ενθαρρύνουν κάποιον που κάνει το πρώτο του βήμα στην τέχνη, συχνά του λένε «εδώ που έφθασες, λίγο δεν είναι» ή και ολόκληρο το ποίημα «Το πρώτο σκαλί».
Αλλά και γενικότερα, έχω ακούσει στίχους του Καβάφη να χρησιμοποιούνται σε μεμονωμένες περιπτώσεις. Όταν ήμουν μαθητής, ένας καθηγητής μάς ζήτησε να βρούμε κάποιες πληροφορίες και μας έδωσε προθεσμία μία εβδομάδα. Σε δύο εβδομάδες μας ρώτησε αν βρήκε κάποιος αυτά που ζήτησε και δεν πήρε απάντηση από κανένα. «Μου είχατε υποσχεθεί ότι σε μία εβδομάδα θα τα έχετε βρει» είπε και πρόσθεσε: «Αλλά όπως φαίνεται η εβδομάς εκείνη έγινε παντοτινή, που λέει κι ο ποιητής». Ο ποιητής είναι φυσικά ο Καβάφης και η αναφορά ήταν στο (υπέροχο) ποίημα «Ο ήλιος του απογεύματος».
Μπουκλαια στο πελαγος...

«Κ. Π. Καβάφης: Απ´έξω και τραγουδιστά»

Τη μουσικοποιητική παράσταση με τίτλο: «Κ. Π. Καβάφης: Απ´έξω και τραγουδιστά» της ομάδας «Καβάφης» του Πολιτιστικού Συλλόγου Άνω Σύρου, παρουσιάζει το Ίδρυμα Ευγενίδου την Κυριακή 16 Μαΐου 2010 και ώρα 19:30, (Αμφιθέατρο Ιδρύματος Ευγενίδου, Λεωφ. Συγγρού 387,Π. Φάληρο).

Η παράσταση αυτή - αφιέρωμα στο σπουδαίο Αλεξανδρινό ποιητή, αποτελεί μία ολοκληρωμένη προσέγγιση στο έργο του. Έχει παρουσιαστεί στο σπίτι του ποιητή στην Αλεξάνδρεια, στο Κέντρο Τεχνών Αιγύπτου, στο Κίνι της Σύρου (υπό την πανσέληνο του Αυγούστου), στο Αρχαίο Θέατρο της Σάμου, στο φεστιβάλ του Δήμου Εξωμβούργου, στο θέατρο Απόλλων της Σύρου, στα νησιά: Άνδρο, Ίο, Σαντορίνη, Νάξο, Αμοργό, Σέριφο, Μύκονο, στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, στη Ρωμαϊκή Αγορά, στο αμφιθέατρο «Διονύσιος Αρεοπαγίτης», στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στη Μεγάλη του Γένους Σχολή της Κωνσταντινούπολης, ενώ επόμενοι προορισμοί της παράστασης είναι κατ΄αρχήν η Δήλος, αλλά και στο εξωτερικό: τα Πανεπιστήμια του Χάρβαρντ και της Ουάσιγκτον, οι πόλεις: Σίδνεϋ, Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Ελσίνκι, Γρανάδα, και χώρες όπως η Βραζιλία, κ. ά.

Στην παράσταση συμμετέχουν οι μουσικοί Νίκος Ρούσσος, Ζαννής Μαραγκός, Νίκος Απέργης, Κατερίνα Βαρδούση, Αποστόλης Μάρης, Δημήτρης Οικονομάκης, Αντώνης Κονσολάκης και ακούγονται 11 έντεκα τραγούδια ελλήνων συνθετών σε ποίηση Καβάφη. Ερμηνεύει η Χρυσούλα Κεχαγιόγλου.

Ο Μπάμπης Κουλούρας απαγγέλλει δεκαπέντε από τα πιο σημαντικά ποιήματα του μεγάλου Αλεξανδρινού. Η Νικολέττα Ρούσσου αφηγείται στιγμές από τη ζωή του, καθώς και κριτικές που αφορούν στο ποιητικό του έργο. Επίσης προβάλλονται σκηνές από την ταινία του Γ. Σμαραγδή «Καβάφης».

Η παράσταση διαρκεί περίπου μιάμιση ώρα. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό, αλλά θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας κατά την είσοδο.

Ο Όζι Όζμπορν στη σκηνή του Terra Vibe στις 25 Σεπτεμβρίου

Ο λατρεμένος ανά την υφήλιο Όζι Όζμπορν ανεβαίνει το Σάββατο 25 Σεπτεμβρίου στη σκηνή του Terra Vibe Park, παρουσιάζοντας στο πλαίσιο της παγκόσμιας περιδείας του επιτυχίες από την εποχή των Black Sabbath έως το φετινό, δέκατο προσωπικό του άλμπουμ Scream.

Ο Όζι Όζμπορν μεσουράνησε ως τραγουδιστής στο ιστορικό συγκρότημα των Black Sabbath, τους πατριάρχες του heavy metal, έγινε δεκτός για ένα καφέ στο Λευκό Οίκο, έχει κάνει τη ζωή της οικογένειας του reality, και έχει βάλει στο μάτι να χριστεί ιππότης!

Γεννημένος στο βιομηχανικό Μπέρμιγχαμ της Αγγλίας στις 3 Δεκεμβρίου του 1948, ο Όζι (πραγματικό όνομα Τζον Μάικλ Όζμπορν) δεν μπορούσε να φανταστεί ότι το όνομά του θα γραφόταν με χρυσά γράμματα στην ιστορία της ροκ μουσικής, και ότι θα αποτελούσε μαζί με το συγκρότημα που δημιούργησε, τους Black Sabbath, ένα καταλυτικό κεφάλαιο στην ιστορία, τόσο της metal όσο και της ροκ μουσικής, γενικότερα.

Αφήνοντας τους Black Sabbath τo 1979 o Όζι ξεκίνησε την προσωπική του καριέρα έχοντας μέχρι σήμερα στο ενεργητικό του εννέα προσωπικά άλμπουμ με το δέκατο, Scream, να έρχεται τον Ιούνιο. Το καινούριο «ουρλιαχτό» του Όζι, Let Me Hear Your Scream, ακούστηκε πριν λίγες ημέρες, σε επεισόδιο της Αμερικάνικης σειράς CSI: NewYork.

Το '82 ήταν μια σημαδιακή χρονιά. Τότε συνέβη το πασίγνωστο περιστατικό, όπου ο Ozzy κατά τη διάρκεια live εμφάνισης έκοψε με τα δόντια του το κεφάλι μίας νυχτερίδας, πράγμα που του έδωσε τεράστια δημοσιότητα, αλλά και τον ακολουθεί από τότε (όπως δήλωσε χρόνια μετά, είχε σκοπό να την ελευθερώσει αλλά, ήταν νεκρή, οπότε...).

Ο Όζι 2009 επέλεξε για βασικό κιθαρίστα στις ζωντανές εμφανίσεις του «a guy from Greece -not the musical (Grease), the country!» Και το όνομα του εκλεκτού: Kώστας Καραμητρούδης, γνωστός και ως GusG, από το ελληνικό metal γκρουπ Firewind, ένας από τους καλύτερους κιθαρίστες στη παγκόσμια μουσική σκηνή θα παίξει ζωντανά στην Ελλάδα.

Θεατρικές παραστάσεις στη Σπηλιά του Νταβέλη

Σε θέατρο αναμένεται να μετατραπεί η περιβόητη Σπηλιά του Νταβέλη στην Πεντέλη, καθώς η αμερικανική ομάδα Ζoo District Τheater Company επέλεξε τον συγκεκριμένο χώρο για να ανεβάσει την παράσταση «Μήδεια» (σε κείμενα Ευριπίδη και Σενέκα) από τις 14 Μαΐου ως τις 4 Ιουνίου του 2011.

Οι συνολικά 24 παραστάσεις της αμερικανικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας πραγματοποιούνται στο πλαίσιο των πολιτιστικών ανταλλαγών των αδελφών δήμων Αθηναίων και Λος Αντζελες.

Ημερησίως θα δίνονται δύο παραστάσεις: στη 1 το μεσημέρι και στη 1 μετά τα μεσάνυχτα.

Σύμφωνα με την έγκριση που έδωσε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, ο αριθμός των θεατών θα είναι περιορισμένος, 80 κάθε φορά, ώστε να αποφευχθεί ο συνωστισμός, ενώ όλοι οι άλλοι χώροι της σπηλιάς θα είναι προσεκτικά περισχοινισμένοι.

Όπως αναφέρει το Βήμα, οι παραστάσεις πρόκειται να δοθούν στον μεγάλο κατηφορικό θάλαμο της σπηλιάς που έχει μήκος 112 μέτρα και μέγιστο πλάτος 40 μέτρα.

Στο μέσον του θαλάμου αυτού υπάρχει ένα κατακόρυφο βάραθρο 15 μέτρων, ενώ προς το τέλος του ένα δεύτερο βάραθρο με ελικοειδές πέρασμα, τεχνητά διαμορφωμένο σε διάδρομο από την αρχαιότητα, καταλήγει σε μικρή δεξαμενή υπόγειου ύδατος. Στοιχείο που για τους αρχαιολόγους μαρτυρεί την άσκηση λατρείας στον χώρο κατά την αρχαιότητα.

Να σημειωθεί ότι όλα τα επικίνδυνα περάσματα είναι σφραγισμένα.

Newsroom ΔΟΛ

ΣΑΡΩΣΕ Ο ΚΥΝΟΔΟΝΤΑΣ

Θρίαμβος του «Κυνόδοντα» στα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου


Πέντε διακρίσεις, μεταξύ αυτών της καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας, απέσπασε ο «Κυνόδοντας» του Γιώργου Λάνθιμου, κατά την πρώτη απονομή των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Το βραβείο α' ανδρικού ρόλου απονεμήθηκε στον Αντώνη Καφετζόπουλο, ενώ του α' γυναικείου ρόλου στη Μίνα Ορφανού.

Η τελετή απονομής πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Δευτέρας, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν η στιγμή που ο Θανάσης Βέγγος σηκώθηκε για να παραλάβει το Τιμητικό Βραβείο, για την προσφορά του στο χώρου του κινηματογράφου.

«Η οικονομική κρίση που διανύουμε ως χώρα είναι πρώτα πρώτα κρίση πολιτισμού, καθώς εδώ και δεκαετίες, με πρώτη την Πολιτεία και μετά εμάς, έχουμε χάσει το νόημα της ηθικής αξίας και είχαμε την ψευδαίσθηση και την έπαρση της απατηλής ευμάρειας» δήλωσε ο πρόεδρος της Ακαδημίας, σκηνοθέτης Τάσος Μπουλμέτης.

Αναφορικά με την εκπροσώπηση της χώρας μας στα φετινά βραβεία Όσκαρ, η Ακαδημία πρότεινε τον «Κυνόδοντα».

Αναλυτικά τα βραβεία έχουν ως εξής:

Καλύτερης Ταινίας: «Κυνόδοντας»

Σκηνοθεσίας: Γιώργος Λάνθιμος («Κυνόδοντας»)

Α' Ανδρικού Ρόλου: Αντώνης Καφετζόπουλος («Ακαδημία Πλάτωνος»)

Α' Γυναικείου Ρόλου: Μίνα Ορφανού («Στρέλλα»)

Β' Ανδρικού Ρόλου: Χρήστος Πασσαλής («Κυνόδοντας»)

Β' Γυναικείου Ρόλου: Αννα Μάσχα («Χρυσόσκονη»)

Ντοκιμαντέρ: «Αλλος δρόμος δεν υπήρχε» του Σταύρου Ψυλλάκη

Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους: «Κι εγώ για μένα» του Τζώρτζη Γρηγοράκη

Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη: Αργύρης Παπαδημητρόπουλος («Βank Βang»)

Βραβείο Σεναρίου: Γιώργο Λάνθιμος-Ευθύμης Φιλίππου («Κυνόδοντας»)

Βραβείο Φωτογραφίας: Μarcus Waterloo («Μαύρο Λιβάδι»)

Βραβείο Μοντάζ: Γιώργος Μαυροψαρίδης («Κυνόδοντας»)

Βραβείο Μουσικής: Γιάννης Αγγελάκας («Ψυχή Βαθιά»)

Βραβείο Σκηνογραφίας: Γιώργος Γεωργίου («Μαύρο Λιβάδι»

Βραβείο Ενδυματολογίας: Βασίλης Μπαρμπαρίγος («Στρέλλα»)

Βραβείο Μακιγιάζ: Αpolonia Β και Μαίρη Σταυρακάκη («Στρέλλα»)

Βραβείο Ειδικών Εφέ: Πέτρος Νούσιας («Το κακό στην εποχή των ηρώων»)

Newsroom ΔΟΛ