Κυριακή, 27 Ιουνίου 2010

O Σαίξπηρ και η μάχη των δύο φύλων


Ο Θοδωρής Αθερίδης και η Σμαράγδα Καρύδη έχουν συνυπάρξει ως ζευγάρι στο θεατρικό σανίδι αρκετές φορές. Αυτό το καλοκαίρι θα γράψουν νέα επεισόδια στην αιώνια μάχη αρσενικού-θηλυκού συμμετέχοντας σε μια από τις δημοφιλέστερες κωμωδίες του Σαίξπηρ «Η στρίγγλα που έγινε αρνάκι». Η παράσταση θα παρουσιαστεί στις 27 και 28 Ιουνίου στο Κηποθέατρο Παπάγου (ώρα 21:00) και στο Αμφιθέατρο του Πολιτιστικού Αθλητικού Πάρκου Νέας Μάκρης, στις 29 Ιουνίου (ώρα 21:30).
Το έργο δεν χρειάζεται συστάσεις καθώς έχουμε γνωρίσει πολλές και διαφορετικές εκδοχές του στο θέατρο και τον κινηματογράφο, από το εκρηκτικό δίδυμο Ρίτσαρντ Μπάρτον-Ελίζαμπεθ Τέιλορ στο φιλμ του Τζεφιρέλι ως την πιο πρόσφατη θεατρική ερμηνεία της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη στον ρόλο της Κατερίνας.
Τώρα η σκυτάλη περνάει στην Σμαράγδα Καρύδη και θα έχει ενδιαφέρον να δούμε με ποιο τρόπο θα ζωντανέψει την πιο αμφιλεγόμενη γυναίκα στην Ιστορία του Θεάτρου. Η Κατερίνα θα υποστεί ολοκληρωτική αλλαγή ή θα παραμείνει ηφαίστειο κάτω από το προσωπείο της υπάκουης ερωτευμένης; Ο Θοδωρής Αθερίδης ερμηνεύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο ενώ παράλληλα υπογράφει και τη σκηνοθεσία της παράστασης.
Ας θυμηθούμε όμως την βασική πλοκή του έργου: Ο Μπατίστα έχει δυο κόρες, τη μεγαλύτερη Κατερίνα και τη μικρότερη Μπιάνκα. Η Κατερίνα έχει τη φήμη δύστροπης και στριμμένης κοπέλας. Πρόκειται για ένα πανέξυπνο θηλυκό που ρίχνει το γάντι στις κοινωνικές νόρμες της εποχής. Αρνείται τα προξενιά, τρομοκρατεί τους ελάχιστους υποψήφιους μνηστήρες αλλά πέφτει στα χέρια ενός εξίσου «τρομερού» άντρα ευγενικής καταγωγής, του Πετρούκιο.
Ως από μηχανής θεός ο Πετρούκιο αναλαμβάνει να εξημερώσει την ωραία στρίγγλα, βάζοντας ένα δύσκολο στοίχημα με τον εαυτό του. Έτσι αρχίζει ένας ερωτικός πόλεμος διανθισμένος με κωμικά περιστατικά και συνεχείς ανατροπές.
Πρωταγωνιστούν: Θοδωρής Αθερίδης, Σμαράγδα Καρύδη, Νάστια Βραχάτη, Νίκη Γαβριηλίδου, Στέλιος Γούτης, Μιχάλης Ιατρόπουλος, Χρύσανθος Καγιάς, Τηλέμαχος Κρεβάικας, Ανδρέας Κωνσταντινίδης, Πατρίκιος Κωστής, Χρήστος Πλαΐνης, Δημήτρης Τσέλιος, Ηλίας Τσιάρας, Σόλωνας Τσούνης. Μετάφραση: Μαριαλένα Κωτσάκη, σκηνοθεσία: Θοδωρής Αθερίδης, σκηνικά- Κοστούμια: Μανώλης Παντελιδάκης, χορογραφίες: Μαρία Μανιώτη, φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας, ενορχήστρωση - Μουσική Διδασκαλία: Αλέξιος Πρίφτης, στίχοι: Βίκυ Βολιώτη, βοηθός σκηνοθέτης: Γιώργος Σκληρός, βοηθός ενδυματολόγος: Σεμίραμις Μοσχοβάκη.
Πληροφορίες: 27 και 28 Ιουνίου στο Κηποθέατρο Παπάγου (ώρα 21:00) και29 Ιουνίου στο Αμφιθέατρο του Πολιτιστικού Αθλητικού Πάρκου Νέας Μάκρης,(ώρα 21:30). Τιμές εισιτηρίων: κανονικό 24€, φοιτητικό 17€, παιδικό 12€. Προπώληση: Δημαρχείο Παπάγου (Αναστάσεως 90), ώρες: 8.00 – 14.00 (Δευτ – Παρ), κατάστημα Δαναός (Μεσογείων 230) Τηλ: 210 6528301, ώρες: 9.00 – 18.00 (Δευτ & Τετ), 9.00 – 21.00 (Τρίτη – Πέμπτη – Παρασκευή), 9.00 – 17.00 (Σάβ). Νέα Μάκρη, καφετέρια Κολυμβητηρίου, τηλ: 22940 69847, ώρες: 16.00 – 21.00 (Τρι – Παρ), και 9.00 – 14.00 (Σαβ).

Συμπόσιο Ποίησης στην Πάτρα


«Η ποίηση χθες και αύριο» είναι το θέμα του Τριακοστού Συμποσίου Ποίησης που θα φιλοξενηθεί στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών από τις 1-4 Ιουλίου. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει εισηγήσεις, απαγγελίες, παρουσιάσεις νέων ποιητών από κριτικούς λογοτεχνίας αλλά και μια αναδρομή στη μακρά πορεία της διοργάνωσης.
Στο πρώτο μέρος του συμποσίου θα παρουσιαστούν οι εκδόσεις «Το Συμπόσιο Ποίησης-1981-2009», «Ανθολογίας Ηλειακής Ποίησης (1950-2010» , και «Μια σύγχρονη ματιά στην ποιητική μας παράδοση», ενώ ο Κώστας Κρεμμύδας θα αναλύσει τα «Στατιστικά στοιχεία από τα τριαντάχρονα του Συμποσίου». Στη συνέχεια θα ακουστούν από το cd «Φωνές του Συμποσίου», ηχογραφημένα αποσπάσματα ομιλητών και ποιητών που συμμετείχαν τις προηγούμενες δεκαετίες στη διοργάνωση.
Ορισμένα από τα θέματα που θα απασχολήσουν τους συνέδρους στις εισηγήσεις τους είναι «Οι νέοι Έλληνες ποιητές» (Αλέξης Ζήρας), «Οι ανατροπές στην ελληνική ποίηση της δεκαετίας του 1930» (Σόνια Ιλίνσκαγια-Αλεξανδροπούλου), «Η ποίηση το μέλλον» (Σάββας Μιχαήλ), «Η γλώσσα της ποίησης χτες και αύριo» (Γιώργος Κεντρωτής), «Η νεοελληνική ποίηση στα τέλη του 20ού και τις αρχές του 21ου αιώνα: εντάσεις και προοπτικές» (Τιτίκα Δημητρούλια) κ.α.
Στα ενδιάμεσα των εισηγήσεων θα διαβάσουν αποσπάσματα από τις συλλογές τους οι ποιητές Ζήσης Δ. Αϊναλής, Κατερίνα Αυγέρη, Νίκος Eρηνάκης, Πηνελόπη Ζαρδούκα, Κατερίνα Ζησάκη, Αντιγόνη Κατσαδήμα, Ναταλία Κατσού, Χάρις Κοντού, Χρίστος Κρεμνιώτης, Ανέστης Μελιδώνης, Εύη Μπούκλη, Θωμάς Παπαστεργίου, Γιώργος Πέππας, Nόρα Ράλλη, Ειρήνη Σουργιαδάκη κ.α.
Πληροφορίες: Συμπόσιο Ποίησης, 1-4 Ιουλίου, Συνεδριακό και Πολιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών, http://www.confer.upatras.gr./ Είσοδος ελεύθερη. Έξοδα συμμετοχής στο συνέδριο: 30 ευρώ.

Η πολιτική, η κρίση, ο Αριστοτέλης NAFTEMPORIKI.GR












Πολλούς κινδύνους για το πολιτικό σύστημα στην Ελλάδα θα διέβλεπε σήμερα ο Αριστοτέλης, λόγω της υπάρχουσας ατιμωρησίας, η οποία «ανοίγει τη θύρα για μεγαλύτερα κακά».
Μιλώντας στο naftemporiki.gr, o καθηγητής της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Εμμανουήλ Μικρογιαννάκης αναπτύσσει ιδέες του αρχαίου φιλοσόφου περί δημοκρατίας, πολιτικής και παιδείας, οι οποίες -όπως υποστηρίζει- αν εφαρμόζονταν σήμερα, θα βοηθούσαν στην εξάλειψη της δυσπιστίας των Ελλήνων απέναντι στους θεσμούς.
Ο κ. Μικρογιαννάκης επισημαίνει ακόμη πως σήμερα ο Αριστοτέλης θα συμβούλευε ότι δεν χρειάζεται να επιδιώκουμε τόσο το «ισάζειν» -να τα κάνουμε δηλαδή όλα ίσα και να τα ισοπεδώνουμε, όσο το «ομαλίζειν τας επιθυμίας».
«Ένας πολιτικός πρέπει να διαβλέπει ότι το μικρό πράγμα, η μικρή πράξη καμιά φορά εγκυμονεί πολλούς κινδύνους», ανέφερε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε: «Η ατιμωρησία πάντοτε ανοίγει τη θύρα για μεγαλύτερα και φοβερότερα κακά».
Αποτελεί έκπληξη για τον μελετητή της πολιτικής σκέψης του Αριστοτέλη η σημερινή κρίση που διέρχεται η πολιτική ζωή της χώρας μας;
«Σοβαρό ερώτημα πράγματι, πώς θα έβλεπε ο Αριστοτέλης τη σύγχρονη κατάσταση. Γενικά θα έβλεπε ότι υπάρχει μια ύφεση, η ύφεση δεν είναι αυτή που μας χαρακτηρίζει; Αλλά ύφεση όχι τόσο οικονομική, όσο φρονήματος, δεν έχουμε δηλαδή ένα φρόνημα υψηλό και αυτό εγκυμονεί κινδύνους. Μας λείπει η παιδεία, η πραγματική παιδεία η οποία φαίνεται ότι δεν υπάρχει ούτε στα δημοτικά σχολεία, ούτε στα γυμνάσια, ούτε στα πανεπιστήμια. Σήμερα έχω παρατηρήσει ότι και στην παιδεία μας αλλά και σε όλους τους κλάδους μας, δεν θέλουμε να ακούσουμε τη λέξη “αξιολόγηση”.
Οποιοσδήποτε πολιτειολόγος, θα παρατηρούσε τη διαφθορά, η οποία είναι γενική και πανθομολογούμενη και δεν την αποδέχεται ο κόσμος, την κατακρίνει και θέλει να τη δει να εκλείπει, θέλει ακόμη να δει να τιμωρηθούν μερικοί.
Όταν βλέπω ότι υπάρχουν εξεταστικές επιτροπές οι οποίες δεν οδηγούν σε ένα ουσιαστικό αποτέλεσμα, δηλαδή δεν αποβλέπουν στην εκρίζωση του κακού, αλλά μόνο σε μερικά επιφανειακά, επιδερμικά, για το θεαθήναι φαινόμενα, δεν είμαι ικανοποιημένος.
Έτσι από το ένα μέρος υπάρχει η οικονομική δυσπραγία, η οποία ίσως και μεγαλοποιείται κάπως, διότι δεν είναι μόνο η χώρα μας που έχει αυτό το πρόβλημα, αλλά όπως παρουσιάζεται στη χώρα μας, την Ελλάδα, έχουμε οικονομική δυσπραγία.
Έχει γεννηθεί η εντύπωση ότι ορισμένοι είναι εκείνοι οι οποίοι “τα πήραν” και ο κόσμος δεν βλέπει να υπάρχει μια δυνατότητα κάθαρσης. Γι΄ αυτό δυσφορεί με κάθε τρόπο. Έτσι μια γενική κατακραυγή υπάρχει απʼ άκρον σʼ άκρον στη χώρα».




Ο Αριστοτέλης αναφέρει ότι προκαλούνται αλλαγές και δια «το μικρόν»…
«Πολλά λέει ο Αριστοτέλης, τα οποία θα ήταν πολύ ωραία σήμερα. Εδώ δεν είναι μικρά τα πράγματα τα οποία συμβαίνουν, τα οποία παραβλέπουμε. Ένας πολιτικός πρέπει να διαβλέπει ότι το μικρό πράγμα, η μικρή πράξη καμιά φορά εγκυμονεί πολλούς κινδύνους. Και αν το παραβλέψεις, επειδή “βαριέσαι”, τότε αυτό θα μεγαλώσει.
Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, αν πούμε “δεν βαριέσαι ό,τι έγινε, έγινε με τις καταχρήσεις π.χ. με τη Siemens ή με το Βατοπέδιο”, τότε αυτό δημιουργεí μεγάλους κινδύνους, γιατί θα κάνουμε ακόμα και χειρότερα κακά. Η ατιμωρισíα πάντοτε ανοíγει τη θύρα για μεγαλύτερα και φοβερότερα κακά.
Ο Αριστοτέλης έλεγε πολύ καλά ότι δεν είναι ανάγκη να κοιτάζουμε τόσο πολύ την ισότητα σε όλα, να κοιτάζουμε δηλαδή όχι τόσο πολύ πώς θα πετύχουμε το “ισάζειν”, δηλαδή να τα κάνουμε όλα ίσα και να τα ισοπεδώνουμε, αλλά να ζητάμε το “ομαλίζειν τας επιθυμίας σου”. Χρειάζεται να έχουμε όραμα. Είναι εκπληκτικό πράγμα ότι αυτή τη στιγμή είμαστε έθνος άνευ οράματος».
Αυτό που βιώνουμε σήμερα είναι αποτέλεσμα της ανισορροπίας ανάμεσα στους δυο πόλους που συγκροτούν την κοινωνία; Τους άρχοντες, δηλαδή τους πολιτικούς, και τον λαó;
«Υπάρχει μια δυσαρμονία πράγματι. Δηλαδή αυτή τη στιγμή ο κόσμος, όπως τοποθετείται, έχει μια απόλυτη δυσπιστία προς όσους τον κυβερνούν. Ίσως έχει δίκιο ο κόσμος που δεν έχει εμπιστοσύνη στην ηγεσία, δεν έχει εμπιστοσύνη σε κανέναν. Ούτε στους θεσμούς, στη δικαιοσύνη. Έχει ταλαιπωρηθεί και έχει στραφεί ο κόσμος, σε μεγάλο βαθμό, ακόμα και εναντίον της εκκλησίας. Δεν ανέχεται τους θεσμούς και τους άρχοντες. Δυσπιστία προς όλους. Νομίζει ότι του λένε ψέματα όλοι.
Και αυτό επαναλαμβάνω είναι θέμα παιδείας. Διότι η παιδεία του έθνους δεν είναι εκείνη η οποία θα πει “πρέπει να έχουμε λίγες απολαύσεις, αλλά πρέπει να έχουμε και μερικές θυσίες;” Ξέρετε ότι η τιμωρία ως λέξη έχει απαλειφθεί από το σχολείο; Παιδεία δεν υπάρχει χωρίς τιμωρíα. H τιμωρíα και ο έπαινος πρέπει να συμβαδίζουν. Όταν ισοπεδώνονται όλα δεν υπάρχει δυνατότητα προόδου. Έτσι θα ήθελα και θα διψούσα γι΄ αυτό το πράγμα. Πρώτον να υπάρχει μια τιμωρία των ενόχων. Δεύτερον, να υπάρχει μια έξαρση του φρονήματος που είναι πολύ απαραίτητο για να κάνουμε κάτι σπουδαίο».
Πιστεύετε ότι ελλοχεύουν κίνδυνοι για το σημερινό δημοκρατικό πολίτευμα; Και πώς αυτό υπονομεύεται;
«Το πολίτευμα είναι εκείνο που δίνει τη γενική γραμμή, το όλο πλαίσιο μέσα στο όποιο εργαζόμαστε και προοδεύουμε. Ο Αριστοτέλης μια οχλοκρατική δημοκρατία φυσικά δεν την εγκρίνει. Θα ενέκρινε μια δημοκρατία -όχι μόνο ο Αριστοτέλης, αλλά και ο Περικλής και όλη η αρχαία Ελληνική σκέψη- στην κορυφαία της μορφή. Δηλαδή, μια δημοκρατία η οποία έχει ευρεία βάση, αλλά αναγνωρίζει αυτούς που είναι καλύτεροι και τους βάζει να κυβερνήσουν. Αυτή η δημοκρατία η οποία αποβλέπει σε ένα σύνολο ανθρώπων που έχουν τη δυνατότητα να κυβερνήσουν, να τοποθετηθούν σε διάφορες θέσεις, και πάντοτε με γνώμονα το κρατικό συμφέρον, αυτή είναι η καλή δημοκρατία η οποία συνδυάζει στοιχεία και αριστοκρατικά και δημοκρατικά».
ΜΑΡΙΑ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ

«Μαθηματικό Πανηγύρι» και λογοτεχνία NAFTEMPORIKI.GR


Το «Μαθηματικό Πανηγύρι» που διοργανώνεται στις 25 και 26 Ιουνίου στο ΑCS Athens φέρνει σε επαφή όλες τις Λέσχες Ανάγνωσης της γνωστής ομάδας «Θαλής+ Φίλοι». Διαγωνισμοί «παραμαθηματικού» χαρακτήρα, προβολές ντοκιμαντέρ και διαλέξεις από γνωστούς συγγραφείς θα πλαισιώσουν τη ξεχωριστή αυτή εκδήλωση για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά.



Η ομάδα «Θαλής+ Φίλοι» ξεκίνησε το 2005, από τον μαθηματικό Πέτρο Δελλαπόρτα, τον συγγραφέα Απόστολο Δοξιάδη και τον μαθηματικό και συγγραφέα Τεύκρο Μιχαηλίδη. Στόχος τους ήταν να διερευνήσουν τη σχέση μαθηματικών-αφήγησης διοργανώνοντας Λέσχες Ανάγνωσης ενηλίκων αλλά και μαθητών. Από τότε, έχουν λειτουργήσει εκατοντάδες σχολικές λέσχες σε όλη την Ελλάδα, καθώς και λέσχες ενηλίκων και η αρχική παρέα έχει επεκταθεί με πολλούς νέους φίλους.
Οι αναγνωστικές διαδρομές τις οποίες κατά καιρούς έχουν προτείνει στα μέλη τους περιλαμβάνει και βιβλία όπως την «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» του Λιούις Κάρολ ή τις ιστορίες του Σέρλοκ Χολμς του Άρθουρ Κόναν Ντόιλ, καθώς η μαθηματική σκέψη έχει την τάση να εμφανίζεται εκεί που δεν την περιμένει κανείς.
Η θεματική των Λεσχών Ανάγνωσης και των εκδηλώσεων έχει επεκταθεί τα τελευταία χρόνια στις επιστήμες, τη φιλοσοφία, την ιστορία, την κλασική λογοτεχνία, καθώς και σε κάθε πνευματική δραστηριότητα που έχει στο επίκεντρό της το στοχασμό.
Το πρόγραμμα της φετινής χρονιάς περιλαμβάνει τις ομιλίες του Απόστολου Δοξιάδη και του Τεύκρου Μιχαηλίδη, με θέματα αντίστοιχα: «Πόσο 'Λογικά' είναι τα Κόμικς: Μια Περιδιάβαση στην Ένατη Τέχνη» (25/6) και «Λαίμαργες γάτες και ανύπαντρα κορίτσια» (26/6) . Τις δύο μέρες των εκδηλώσεων θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ του BBC «Η ιστορία του 1». Αφηγητής στην ταινία είναι το πρώην μέλος των Μόντι Πάιθον, Τέρι Τζόουνς. Το απόγευμα του Σαββάτου η νεαρή τραγουδίστρια και μουσικός Μόνικα Χριστοδούλου θα συζητήσει με τον Απόστολο Δοξιάδη, για «το τραγούδι, τα μαθηματικά, και άλλα πολλά».
Πληροφορίες:Είσοδος ελεύθερη. ACS Athens (Institute for Critical and Creative Thinking), Αγ. Παρασκευής 129 και Καζαντζάκη, Χαλάνδρι, τ.κ.152 34. Τηλέφωνο επικοινωνίας με την ομάδα Θαλής + Φίλοι: 210-7223227.