Παρασκευή, 28 Ιουλίου 2017

Μπάχμαν: Με τα μάτια ανοιχτά

Ο συγγραφέας έχει χρέος να αναμετρηθεί με την αλήθεια της ανθρώπινης οδύνης, να την καταστήσει πάλι παρούσα, για να μπορούμε να βλέπουμε. Γιατί όλοι μας θέλουμε
να βλέπουμε καθαρά. Γιατί είναι αυτή η κρυφή οδύνη που μας κάνει ευαίσθητους απέναντι στην εμπειρία, και ιδιαίτερα στην εμπειρία της αλήθειας. Πολύ σωστά λοιπόν λέμε, όταν βρισκόμαστε σ' αυτή την κατάσταση, την οδυνηρή και ταυτόχρονα διαυγή κατάσταση, όπου η οδύνη γίνεται γόνιμη: άνοιξαν τα μάτια μου. Μ' αυτό δεν εννοούμε ότι αντιλαμβανόμαστε ένα εξωτερικό γεγονός ή πράγμα, αλλά ότι κατανοούμε αυτό που δεν μπορούμε να δούμε. Ιδού, λοιπόν, ποιος θα έπρεπε να είναι ο προορισμός της τέχνης: να κατορθώσει, μ' αυτή την έννοια, να μας ανοίξει τα μάτια. Είναι στη φύση του συγγραφέα να απευθύνεται με όλο του το είναι σ' ένα Εσύ, σ' ένα ανθρώπινο ον στο οποίο θέλει να μεταφέρει την εμπειρία του ανθρωπίνου όντος (καθώς και την εμπειρία του κόσμου, της εποχής του και των πραγμάτων, ή όλα αυτά μαζί!): θέλει να μεταφέρει την εμπειρία του ανθρωπίνου όντος όπως αυτός ή οι άλλοι μπορούν να είναι, εκεί, στο σημείο όπου αυτός και οι άλλοι είναι άνθρωποι στον ύψιστο βαθμό. Με τεντωμένες όλες του τις κεραίες ο συγγραφέας ψηλαφεί τη μορφή του κόσμου, τα χαρακτηριστικά των ανθρώπων της εποχής του: ποια είναι τα συναισθήματά τους, τι σκέφτονται, πώς συμπεριφέρονται; Ποια είναι τα πάθη τους, οι αδυναμίες τους, οι ελπίδες τους; Ίνγκεμποργκ Μπάχμαν, Το Ποίημα στον αναγνώστη, Σχεδίασμα. Αναδημοσίευση από το άρθρο της φιλολόγου Λίλας Τρουλλινού, 'Ινγκεμποργκ Μπάχμαν : Η ζωή και το έργο της. H Ίνγκεμποργκ Μπάχμαν (25 Ιουνίου 1926- 17 Οκτωβρίου 1973) ήταν Αυστριακή λογοτέχνις και ποιήτρια. Σπούδασε φιλοσοφία, ψυχολογία, γερμανική φιλολογία και νομική. Έκανε πρακτική εξάσκηση στη νευρολογική κλινική του Στάινχοφ της Βιέννης και με τη διατριβή «Η κριτική κατανόηση της υπαρξιακής φιλοσοφίας του Χάιντεγκερ» αναγορεύτηκε διδάκτωρ το 1950. Η Μπάχμαν εγκατέλειψε την Αυστρία το 1953 για να εγκατασταθεί στην Ιταλία. Συμμετείχε στην Ομάδα 47 με τον Χάινριχ Μπελ και τον Γκύντερ Γκρας, που αναζήτησαν στα γραπτά τους τη νέα συνείδηση της μεταπολεμικής Γερμανίας. [Πηγή: www.doctv.gr]