Τρίτη, 11 Απριλίου 2017

Αγαπήστε πέρα από τον εαυτό σας

«Η ζωή είναι μόνο πόνος, έτσι λένε άλλοι και δεν λένε ψέματα: φροντίστε λοιπόν να πάψετε να πονάτε! Φροντίστε να σταματήσει η ζωή που είναι πόνος» «Μια καινούρια υπερηφάνεια μου δίδαξε το Εγώ μου που τη διδάσκω στους
ανθρώπους:να μη χώνω το κεφάλι μου στην άμμο των ουρανίων πραγμάτων, παρά να το κρατώ ψηλά, ελεύθερο, ένα κεφάλι γη που δημιουργεί το νόημα της γης!» «Όργανο του κορμιού σου είναι και το πνεύμα. Λες «Εγώ» και είσαι περήφανος γι’ αυτή τη λέξη, μα το σώμα σου δεν λέει Εγώ, είναι Εγώ. Να καταστραφεί θέλει ο εαυτός σας, γι’ αυτό καταντήσατε σε περιφρονητές του κορμιού.» «Πρέπει να ‘στε περήφανοι για τους εχθρούς σας: τότε οι επιτυχίες του εχθρού σας θα ‘ναι και δικές σας επιτυχίες.» «Έμαθα να περπατώ:από τότε άρχισα να τρέχω. Έμαθα να πετώ: από τότε δε θέλω να με σπρώχνουν για ν’ αλλάζω θέση. Τώρα είμαι ελαφρός, τώρα πετώ, τώρα βλέπω τον εαυτό μου από κάτω μου, τώρα χορεύει ένας Θεός μέσα μου.» «Είσαι σκλάβος; Τότε δεν μπορείς να ‘σαι φίλος. Είσαι τύραννος; Τότε δεν μπορείς να ‘χεις φίλο.» «Κράτος λέγεται το πιο παγερό απ’ όλα τα παγερά τέρατα. Κι επίσης παγερά ψεύδεται και τα ψέματα αυτά έρπουν από το στόμα του:’εγώ το κράτος είμαι ο λαός.» «Αγαπούμε τη ζωή όχι γιατί συνηθίσαμε τη ζωή αλλά γιατί συνηθίσαμε την αγάπη.» «Ονομάζεσαι ελεύθερος; Θέλω να ακούσω την κυρίαρχη σκέψη σου κι όχι πώς ξέφυγες από έναν ζυγό. Είσαι τέτοιος που να ‘χεις το δικαίωμα να ξεφύγεις από έναν ζυγό; Υπάρχουνε μερικοί που πετούνε την τελευταία αξία τους, όταν πετάξουνε από πάνω τους τη σκλαβιά τους. Ελεύθερος από τι; Τί τον νοιάζει τον Ζαρατούστρα! Μα το μάτι σου πρέπει φωτεινό να σου αναγγείλει: ελεύθερος προς τι;»«Προσκολλάστε στον πλησίον σας κι αυτό το εκφράζετε με όμορφα λόγια. Μα εγώ σας λέγω: η αγάπη σας προς τον πλησίον σας είναι η κακή αγάπη για τον εαυτό σας. Πηγαίνετε προς τον πλησίον σας για να ξεφύγετε απ’ τον εαυτό σας κι αυτό θέλετε να το υψώσετε σαν αρετή. Μα εγώ διακρίνω την αυταπάρνησή σας.» «Αποχτούν πλούτη κι όλο και γίνονται φτωχότεροι... Αλήθεια, όποιος λίγα κατέχει, από λίγα κατέχεται.» «Κάποτε πρέπει ν’ αγαπήσετε πέρα από τον εαυτό σας! Μάθετε πρώτα, λοιπόν, ν’ αγαπάτε.» «Να ήσασταν τουλάχιστον σα ζώα τέλειοι! Μα η αγνότητα ανήκει στα ζώα.» «Το πνεύμα σας και η αρετή σας πρέπει να λάμπουν και στον θάνατό σας ακόμα, σαν το βραδινό κοκκίνισμα γύρω από τη γη: διαφορετικά ο θάνατός σας θα ‘ναι κακός. Έτσι θέλω να πεθάνω κι ο ίδιος, για ν’ αγαπήσετε περισσότερο τη γη για χάρη μου. Και θέλω να ξαναγίνω γη, για να βρω ανάπαυση σ’ Αυτήν που με γέννησε.» «Αν έχετε έναν εχθρό, μην του ανταποδίδετε το κακό με καλό: γιατί θα τον ντροπιάζατε (…) Καλύτερα να οργίζετε παρά να ντροπιάζετε. Ευγενέστερο είναι να δίνεις το άδικο στον εαυτό σου παρά το δίκιο, και προπαντός όταν έχεις δίκιο. Μόνο που πρέπει να ‘ναι αρκετά πλούσιος κανένας γι’ αυτό.» «Δύσκολα συγχωρεί κανείς στον δάσκαλο τ’ ότι μένει πάντα ένας μαθητής. Είστε οι πιστοί μου: μα τί σημασία έχουν όλοι οι πιστοί! Ακόμη δεν αναζητήσατε τον εαυτό σας: τότε με βρήκατε. Έτσι κάνουν όλοι οι πιστοί. Γι’ αυτό έχει τόσο λίγη σημασία κάθε πίστη. Τώρα σας καλώ να με χάσετε και να βρείτε τον εαυτό σας. Και μόνο όταν θα μ’ έχετε όλοι απαρνηθεί, θα ξαναγυρίσω πάλι κοντά σας.» «Ο Θεός είναι μια εικασία, μα θέλω η εικασία σας να μη φτάνει μακρύτερα από τη δημιουργική θέλησή σας. (…) Αληθινά, περιστρεφόμενη αρρώστια ονομάζω τις εικασίες. Την ονομάζω κακή και απάνθρωπη: όλη τούτη η θεωρία για τον Έναν και τέλειον και ακίνητον και αυτάρκην και αιώνιον! Κάθε αιώνιο – αυτό δεν είναι παρά μόνο ένα σύμβολο!» «Βλέπω πολλούς στρατιώτες: θέλω να δω πολλούς πολεμιστές! Ομοιόμορφη είναι η στολή που φοράνε: ας μην ήταν ομοιόμορφο ό,τι κρύβουν μ’ αυτήν!».

 Αποσπάσματα από το βιβλίο του Φ. Νίτσε, Τάδε Έφη Ζαρατούστρας εκδ. Καστανιώτης. Ο Φρίντριχ Βίλχελμ Νίτσε (15 Οκτωβρίου 1844-25 Αυγούστου 1900) ήταν Γερμανός φιλόσοφος, ποιητής και φιλόλογος. Θεωρείται ένας από τους πρώτους υπαρξιστές φιλόσοφους. Έγραψε δοκίμια πάνω στη θρησκεία, στην ηθική, στον πολιτισμό, στη φιλοσοφία, στις επιστήμες. Ο Νίτσε υπήρξε ιδεολόγος της ελευθερίας και πολέμιος του ολοκληρωτισμού και του σωβινισμού. Το έργο του επηρέασε μια ολόκληρη σειρά σύγχρονων διανοητών και καλλιτεχνών. Αν και ήταν επικριτής των εθνικιστικών και αντισημιτικών τάσεων, το Τάδε έφη Ζαρατούστρας χρησιμοποιήθηκε από τον Χίτλερ για να οικοδομήσει τη θεωρία του εθνικοσοσιαλισμού. Έτσι, αν και ο Υπεράνθρωπος του Νίτσε χρησιμοποιήθηκε παραποιημένα ως πρότυπο για την Άρεια Φυλή του Χίτλερ, στην πραγματικότητα είναι η αναζήτηση του να γίνουμε πιο ανθρώπινοι, όχι απάνθρωποι. [Πηγή: www.doctv.gr]