Σάββατο, 13 Μαΐου 2017

Τι είναι το κινέζικο πρόγραμμα 'Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος' με τη συμμετοχή της Ελλάδας

Ηγέτες από όλον τον κόσμο, μεταξύ των οποίων τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν, τον Πακιστανό πρωθυπουργό Ναουάζ Σαρίφ, την Αούνγκ Σαν Σου Κι από τη Μιανμάρ και τον Έλληνα πρωθυπουργό
Αλέξη Τσίπρα ετοιμάζεται να υποδεχτεί ο Κινέζος πρόεδρος Ξι Γινπίνγκ στο Πεκίνο, στο σημαντικότερο διπλωματικό γεγονός της χώρας του. Ένα διήμερο forum για το φιλόδοξο σχέδιό του με την ονομασία "Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος".

Το ασαφές σχέδιο και τι αφορά

Πρόκειται για ένα σύνολο διασύνδεσης εμπορικών συναλλαγών και έργων υποδομής στην Ασία, την Ευρώπη και τον Ειρηνικό. Εκτείνεται σε περισσότερες από 68 χώρες, περιλαμβάνει 4,4 δισ. ανθρώπους. Μια εξαιρετικά φιλόδοξη αναπτυξιακή πρωτοβουλία, μέσω της οποίας η Κίνα επιθυμεί να ενισχύσει το εμπόριο και να τονώσει την οικονομική ανάπτυξη της Ασίας και όχι μόνο. Κάτι που ελπίζει να το πετύχει με την οικοδόμηση αμέτρητων έργων υποδομής που θα την συνδέουν με άλλες χώρες.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η Κίνα στοχεύει να επενδύει ετησίως 150 δισ. δολάρια σε τέτοια έργα ενώ έκθεση του οίκου αξιολόγησης Fitch, που δημοσιεύτηκε στις αρχές του τρέχοντος έτους, αναφέρει ότι έχουν προγραμματιστεί ή βρίσκονται σε εξέλιξη έργα ύψους 900 δισ. δολαρίων. Αυτά αφορούν αγωγούς και λιμάνι στο Πακιστάν, γέφυρες στο Μπαγκλαντές και σιδηροδρόμους προς τη Ρωσία. Όλα αυτά με στόχο να δημιουργηθεί αυτό που η Κίνα ονομάζει "έναν μοντέρνο δρόμο του μεταξιού", ο οποίος θα ξεκινήσει "μια νέα εποχή παγκοσμιοποίησης". Σύμφωνα με τα κρατικά ΜΜΕ της Κίνας, αρκετά τρισ. δολάρια πρόκειται να επενδυθούν την επόμενη δεκαετία.
Τι όμως είναι, ακριβώς, το σχέδιο ΟΒΟR δεν έχει διασαφηνιστεί ακόμα. Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμα και Κινέζοι αξιωματούχοι αδυνατούν να καθορίσουν επακριβώς το εν λόγω σχέδιο. Το τοπίο αναμένεται να παραμένει "θολό" και μετά το πέρας του επόμενου διημέρου
"Είναι μια κινέζικη λύση για την παγκόσμια οικονομική μελαγχολία", ανέφερε το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua ενώ ο υπουργός Εξωτερικών της Κίνας, Ουάνγκ Γι το περιέγραψε ως "μια συμφωνία όλων των ενδιαφερόμενων μερών".
Οι υπέρμαχοί του κάνουν λόγο για μια τεράστια οικονομική υπόσχεση της χώρας και ισχυρίζονται ότι μπορεί να ωφελήσει ολόκληρο τον κόσμο και να βγάλει από τη φτώχεια εκατομμύρια ανθρώπους, αποτελώντας το μεγαλύτερο αναπτυξιακό σχέδιο στην παγκόσμια ιστορία. Υπάρχουν, ωστόσο, και αυτοί που υποστηρίζουν ότι πρόκειται, στην καλύτερη περίπτωση για ένα άχρηστο πρόγραμμα και στην χειρότερη για μια επέκταση της κινεζικής εξουσίας.
Την ίδια ώρα, τα κρατικά ΜΜΕ της Κίνας ισχυρίζονται ότι το OBOR θα ωφελήσει: την ειρηνευτική διαδικασία στη Μέση Ανατολή, της νεοσύστατες επιχειρήσεις στο Ντουμπάι, τη μείωση της παγκόσμιας φτώχειας, την ιατρική βιομηχανία του Ξινγιάνγκ, τα ξενοδοχεία στην Αυστραλία, τις καλλιέργειες στην Πολωνία και εν τέλει όλο τον κόσμο...

Γιατί "Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος"

 

Το σχέδιο έχει δύο κύριους άξονες: Ο ένας ονομάζεται "οικονομική ζώνη του δρόμου του μεταξιού" (η Ζώνη) και ο άλλος "θαλάσσιος δρόμος του μεταξιού του 21ου αιώνα" (ο Δρόμος).
Στην πραγματικότητα, πάντως, ο Δρόμος δεν είναι δρόμος αλλά μια θαλάσσια διαδρομή που συνδέει τη νότια ακτή της Κίνας με την ανατολική Αφρική και τη Μεσόγειο. Η Ζώνη είναι μια σειρά χερσαίων διαδρομών που συνδέουν την Κίνα με την Ευρώπη μέσω της κεντρικής Ασίας και της Μέσης Ανατολής.

Πότε ξεκίνησε και τι έχει γίνει

Το σχέδιο άρχισε επισήμως τον Σεπτέμβριο του 2013, όταν ο Κινέζος πρόεδρος κατά τη διάρκεια ομιλίας του σε πανεπιστήμιο του Καζακστάν, κάλεσε για τη δημιουργία μιας "οικονομικής ζώνης του δρόμου του μεταξιού". Το έργο στη συνέχεια επεκτάθηκε και έφτασε στο σημερινό μέγεθος και ονομασία.
Στο διάστημα αυτό, το Πεκίνο έχει ολοκληρώσει την 62 δισ. δολαρίων οικονομική σύνδεση με το Πακιστάν, ένα εκτεταμένο σύνολο αυτοκινητοδρόμων, σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής, αιολικών πάρκων, εργοστασίων και σιδηροδρόμων. Στο Πακιστάν δημιουργήθηκαν 1 εκατ. θέσεις εργασίας.
Άλλα έργα μεγάλης προβολής είναι ένα λιμάνι 1,1 δισ. δολαρίων στη Σρι Λάνκα, η σιδηροδρομική σύνδεση μεγάλης ταχύτητας με την Ινδονησία και ένα βιομηχανικό πάρκο στην Καμπότζη.
Ειδικοί πάντως υποστηρίζουν ότι σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη του προγράμματος, τα περισσότερα έργα είναι ακόμα στον σχεδιασμό.
 

Τι κερδίζει η Κίνα

Τα οφέλη για το Πεκίνο είναι, κατά κύριο λόγο οικονομικά και πολιτικά. Πρόκειται για ένα οικονομικό σχέδιο, που αποσκοπεί στο άνοιγμα και τη δημιουργία νέων αγορών για τα κινέζικα αγαθά και τεχνολογίες, σε μια εποχή που η οικονομία της επιβραδύνεται ενώ θα βοηθήσει στην εξαγωγή της πλεονάζουσας παραγωγής τσιμέντου και χάλυβα προς το εξωτερικό και στις λιγότερο αναπτυγμένες χώρες.
Πολλοί εκτιμούν ότι η εν λόγω πρωτοβουλία αποτελεί μια γεωπολιτική μάχη για να ενισχυθεί η περιφερειακή επιρροή της Κίνας, την ώρα που οι ΗΠΑ με τον Ντόναλντ Τραμπ στο τιμόνι, φαίνεται να αποχωρούν από την Ασία.

Τα ρίσκα

Ενώ η Κίνα στοχεύει σε μεγάλα οφέλη από το OBOR, αντιμετωπίζει και μεγάλους κινδύνους. Πολλές χώρες που εμπλέκονται στο σχέδιο, στην κεντρική Ασία, την Αφρική και την νοτιοανατολική Ασία, είναι επιρρεπείς σε οικονομική και πολιτική αστάθεια και διαφθορά.
Τεράστιο ερωτηματικό αποτελεί τι θα συμβεί αν ένα ή περισσότερα από τα έργα που χρηματοδοτεί η κινεζική κυβέρνηση, αποτύχει. Εκτός από τον οικονομικό τομέα, υπάρχουν και ορισμένα έργα που κρύβουν σημαντικούς κινδύνους για την ασφάλεια, ιδίως στον οικονομικό διάδρομο Κίνας-Πακιστάν, όπου έχουν ήδη αναπτυχθεί περισσότεροι από 13.000 Πακιστανοί στρατιώτες για να το προστατεύσουν, καθώς διασχίζει φυλετικές περιοχές της νότιας Ασίας.
(Πηγή: GuardianCNN, φωτό: AP Photo/Andy Wong)
http://news247.gr/